loading...
توس بلاگ
میر علی اصغر موسوی بازدید : 261 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 


نخوردن صبحانه ضریب هوشی كودكان را كاهش می‌دهد

وی اظهار داشت: كودكان هفت تا هشت ساعت بعد از خوردن شام، در ناشتایی بسر می‌برندو با صرف صبحانه مغز از قند كافی به عنوان غذا و منبع انرژی استفاده می‌كند.

سالك افزود: برای اینكه كودك و دانش‌آموز اشتهای كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند ، باید شام را در ساعات ابتدایی شب صرف كنند و شبها در ساعت معینی بخوابند تا صبح زود بیدار شوند و وقت كافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

وی بااشاره به این كه برخی از آنان علاقه مند به‌خوردن صبحانه نیستند گفت:
در این موضوع والدین می‌توانند بادادن تنقلات سنتی مانند گردو ، بادام و نیز یك عدد كیك ، صبحانه مقطعی فرزند خود را تامین و برای بردن لقمه نان و پنیر به عنوان صبحانه كامل به مدرسه ترغیب شوند.

وی افزود : اگر مدت زمان نخوردن صبحانه طولانی تر باشد، نگهداری قندخون در سطحی كه مغز قادر به فعالیت طبیعی خودباشد، دشوارتر و یادگیری ، تمركز حواس و تعادل حركتی آنها مختل می‌شود.

وی با بیان اینكه نخوردن صبحانه درصورتی كه تداوم یابد تبدیل به عادت می‌شود، گفت: این امر موجب دریافت كم مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد را می‌شود كه در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهد شد.

وی آگاهی دادن كودكان و دانش آموزان از سوی والدین و مسئولان مدارس ،از تاثیرات بد نخوردن صبحانه امری ضروری دانست و گفت: غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی كه اغلب مورد علاقه كودكان هستند، از ارزش غذایی بالایی برخوردارند، كه می‌تواند كودكان را به خوردن صبحانه علاقه مند كند.

این متخصص غدد نان، پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان ، كره ، مربا و نان ، كره و خرما همراه با یك لیوان شیر را صبحانه‌هایی سالم و مغذی برای رشد و تنظیم فعالیت غدد كودكان سنین مدرسه دانست.

دكتر"علی رنجبران" كارشناس علوم تغذیه دانشگاه اصفهان نیز گفت: مهمترین وعده غذائی برای كودكان و نوجوانان به دلیل داشتن پروتئین و فیبر صبحانه است.
www.zibaweb.com

وی افزود :میل كردن "صبحانه سالم" كاملا ضروری است به‌طوریكه حذف آن برای سلامت جسمی و روحی بسیار مضر است و در درازمدت باعث بروز بیماری‌های تغذیه، خونی و استخوانی می‌شود.

این كارشناس علوم تغذیه گفت: بررسی‌ها نشان داده‌است كه خوردن صبحانه حتی یك "لقمه ساده" نان و پنیر ، خرما، گردو و تخم مرغ، توانایی ذهنی و روانی را در افراد بخصوص كودكان كه درحال رشد هستند و نیاز به مواد مغذی دارند، افزایش می‌دهد.

وی،بابیان‌این كه اغلب كودكان در نخوردن صبحانه‌ازوالدین خود الگوبرداری می كنند،افزود: به‌دلیل این كه زندگی ماشینی فرصت خوردن صبحانه را از مردم گرفته است بهتر است آنها از شب قبل ، صبحانه خود و كودك را به شكل لقمه‌یی آماده كنند و در زمان مناسب ساعات اولیه روز میل نمایند.

وی باتاكید براین كه می‌توان هر وعده غذایی را به جزء صبحانه‌ازسبد تغذیه روزانه حذف كرد، گفت: خانواده‌ها باید عادت غلط نخوردن صبحانه را ترك كنند زیرا در درازمدت به بیماریهای سوء تغذیه، پوكی استخوان و كند ذهنی دچار می شوند.
http://aftab1400.com

0000000000

یك رژیم غذایی كامل برای نوجوانان
دوره نوجوانی دوره بسیار مهمی است كه باید همه چیز آن با دقت بررسی و تحلیل شود. به غیر از مسائل روحی و روانی كه بسیار مهم اند، تغذیه نیز جایگاه خاص و ویژه ای در این دوران دارد و جای تحقیق و بررسی است. چرا كه نوجوانان امروز ما جوانان و آینده سازان فردای ما هستند. دراین دوران كه فاصله میان كودكی و جوانی است بچه ها وارد مرحله نوجوانی می شوند و بلوغ توا
Cم دوره نوجوانی دوره انتقال از كودكی است و از نظر رشد اهمیت زیادی دارد. بنابراین تغذیه در این دوران نقش اساسی دارد. پس باید باورهای غلط غذایی را از بین ببریم و در اصلاح باورهای غذایی رسانه های گروهی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و برای دستیابی به جامعه ای سالم، خلاق و پویا باید آموزش تغذیه در همه ابعاد آن صورت گیرد. در موارد فردی باید از سالم و مغذی بودن اطمینان و اطلاع كافی داشته باشیم و از طریق مشاوره با متخصصان تغذیه رژیم های غذایی خود را اصلاح كنیم (درمورد نوجوانانمان) و در موارد گروهی هم توصیه می شود به همه ابعاد دقت كافی شود تا نوجوانانمان دچار سوءتغذیه نشوند و از راهنمای غذایی ذیل كه تمامی مواد غذایی لازم و كافی را دارد در برنامه روزانه خود استفاده كنیم.
1– گروه نان و غلات: روزانه 9 تا 11 واحد – یك واحد نان برابر است با یك برش نان بربری یا سنگك به اندازه یك كف دست یا برابر است با 4 برش نان لواش به اندازه كف دست. (یك واحد از برنج و ماكارونی پخته شده برابر است با نصف لیوان)
2– گروه شیر و لبنیات: روزانه 3 واحد یا بیشتر
یك واحد از شیر و ماست برابر است با یك لیوان ™ یك واحد از پنیر برابر است با 45-30 گرم
یك واحد از كشك برابر است با یك چهارم لیوان ™ یك واحد از دوغ برابر است با 2 لیوان
3– گروه سبزی ها: روزانه 4 تا 5 واحد
یك واحد سبزی برابر است با یك لیوان سبزی خام ™ برابر است با نصف لیوان سبزی پخته ™ برابر است با یك عدد سیب زمینی متوسط
4– گروه میوه ها: روزانه 3 تا 4 واحد
یك واحد از میوه برابر است با یك عدد میوه متوسط ™ برابر است با یك دوم تا سه چهارم لیوان آب میوه برابر است با یك چهارم لیوان میوه خشك.
5– گروه گوشت و جانشین های آن: روزانه 2 تا 3 واحد.
یك واحد گوشت برابر است با 2 تا 3 تكه خورشتی (90-60 گرم) گوشت قرمز، ماكیان و ماهی پخته شده .
30 گرم گوشت برابر است با یك عدد تخم مرغ یا نصف لیوان حبوبات پخته یا 3 قاشق غذاخوری از مغزهای پسته و فندق و گردو
مشكلات ناشی از تغذیه ناسالم
1– كم وزنی و لاغری: كه بیشتر ناشی از تصور غلط نوجوانان از تناسب اندام است و به دنبال آن بعضی اقدام به رژیم سخت و خودسرانه می كنند كه سلامت آینده آنان را به خطر می اندازد.
2– اضافه وزن و چاقی: كه اغلب در اثر كم تحركی و فعالیت بدنی، استفاده مداوم از تلویزیون و رایانه و نیز رژیم های غلط غذایی و مصرف زیاد تنقلات، نوشابه ها و غیره است.
3– كم خونی: كه ناشی از فقر آهن كه یكی از مشكلات شایع تغذیه ای به ویژه در دختران در این سنین است كه بر رشد جسمی –ذهنی و سیستم ایمنی آنها اثر سوء دارد. كم خونی دراین دوران در اثر افزایش نیاز (به دلیل رشد) استفاده از رژیم های غذایی فقر آهن، آلودگی های انگلی و آلودگی های محیطی (مانند ذرات ریز سرب معلق در هوا) به وجود می آید.
4– بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، منجر به سوءتغذیه می شود و نیاز به اصلاح رفتار خواهد داشت. در كنار آن مشاوره تغذیه ای ضروری است.
– آكنه (جوش صورت) كه مشكل 80 درصد نوجوانان است بیشتر تحت تاثیر عوامل هورمونی، استرس، فازهای قاعدگی و ژنتیك رخ می دهد. استفاده از مواد غذایی مانند مغزها در بروز آن تاثیر زیادی ندارند. مطالعات نشان داده است كه ارتباطی قوی بین دریافت غذا و بروز آكنه وجود ندارد. اما ارتباط آن با كمبود دریافت مواد مغذی مانند ویتامین ئ و روی شناخته شده است.
توصیه های تغذیه ای
www.zibaweb.com
برنامه غذایی نوجوانان باید شامل تركیبی از غذاهای مختلف در گروه های اصلی غذایی باشد.
سه وعده اصلی غذایی با تاكید بر مصرف صبحانه و در میان وعده توصیه می شود. در میان وعده ها به جای استفاده از مواد غیرمغذی و بعضاً كالری زا مثل نوشابه ها، چیپس، كیك ها از مواد غذایی مغذی مانند شیر، نان، پنیر، خشكبار، میوه ها و مغزها استفاده شود.
جهت پیشگیری از كم وزنی و لاغری از انجام هرگونه رژیم خودسرانه به شدت خودداری شود و تحت نظر متخصصان تغذیه اقدام شود. جهت پیشگیری از اضافه وزن و چاقی ضمن توصیه به فعالیت های روزانه استفاده از یك رژیم غذایی صحیح و متعادل تحت نظر متخصصان تغذیه ضروری است.
برای جلوگیری از كم خونی ناشی از فقر آهن مواد ذیل توصیه می شود: 1– استفاده از مواد غذایی صحیح و همچنین غنی از آهن مثل گوشت، سبزی های سبز برگ و حبوبات.
2– استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین ث. انواع سبزی های تازه، فلفل سبز، گوجه فرنگی، كلم، میوه های تازه به خصوص پرتقال، لیمو و سایر مركبات همراه با غذا كه سبب می شود آهن بیشتر جذب شود.
3– عدم استفاده از چای در فاصله 2 تا 3 ساعت قبل و بعد از غذا به ویژه غذاهای آهن دار.
4– درمان آلودگی های انگلی و محیطی.
5– از مصرف نوشابه های شیرین و گازدار خودداری شود.
6– مصرف غذاهای آماده و صنعتی محدود شود و بیشتر از غذاهای تازه استفاده گردد.

 

0000000000000000000000

مدارس سالم، دانش آموزان سالم تر

 

در مدارسی که اصول بهداشتی رعایت می شود (مدارس سالم) دانش آموزان نه تنهاتوانایی بیشتری برای یادگیری دروس خود دارند، بلکه مطالب بهداشتی ای می آموزند کهدر تمام عمر به آنها کمک می کند تا از بیماریهای قلبی، صدمات مغزی و یا حتی سرطانپیشگیری کنند.آموزش صحیح بهداشت در مدارس توسط معلمان دوره دیده،باعث افزایش آگاهیدانش آموزان در ارتباط با ارتقاء سطح سلامت و پیشگیری از بیماریها،دسترسی بهاطلاعات صحیح بهداشتی، محصولات و سرویسهای بهداشتی، رفتار سالم، توانایی برقراریارتباط با دیگران،افزایش توانایی تصمیم گیری و تعیین هدف در زندگی می گردد.

 

امروزه برای سنجش وضیعت سلامت و بهداشت جامعه،به وضیت عملکرد بهداشتی افراد بهایبیشتری داده می شود تا تکنولوژی و سرویسهای پزشکی که در آن جامعه ارائه می گردد وتحقیقات نشان داده است که آموزش بهداشت در مدارس می تواند نقش بسزایی در این رابطهداشته باشد.به همین دلیل آموزش بهداشت در مدارس یکی از اولویتهای اصلی در برنامههای بهداشت کودکان و جامعه می باشد .

 

در حال حاضر در بسیاری از کشورها، برنامه ایجاد مدارس سالم شامل موارد زیر میباشد:

1- پیشگیری از صدمات و جراحات ناخواسته،

2 –بهبود و ارتقاء سطح فعالیتهای فیزیکی در تمام عمر،

3 –بهبود و ایجاد عادات غذایی سالم و بهداشتی،

4 –جلوگیری از اعتیاد و مصرف سیگار،

5–آموزش بهداشت در مدارس جهت جلوگیری از ایدز.

این حق تمامی دانش آموزان است که در محیطی امن و سالم به آموختن بپردازند وبرنامه پیشگیری از صدمات و جراحات ناخواسته جهت کمک به این مهم طراحی و اجرا میشود.

 

در بسیاری از نقاط جهان درصد قابل توجهی از تمامی موارد مرگ در کودکان ونوجوانان بین سنین 5 تا 19 سالگی به دلیل صدمات ناشی از تصادفات، خود کشی و سایرصدمات و جراحات ناخواسته اتفاق می افتد و مدارس نقش بسیار مهمی در جلوگیری از وقوعاین موارد در ساعات درسی و اردوهای مدارس دارند .همچنین مدارس می توانند با آموزش وپروراندن توانایی های دانش آموزان باعث کاهش بروز این موارد در زمانهای غیر درسی درمنزل، زمان بازی و غیره شوند. در این مقاله به پیشنهاد ها و راهکارهایی که باعثکاهش بروز موارد صدمات ناخواسته در دانش آموزان می گردد پرداخته می شود و جهت تنظیمآن از مطالعات دقیق و تحقیقات پیشرفته دانشگاهاو مراکز تحقیقاتی معتبر در سراسردنیا استفاده شده است .

 

لازم به ذکر است که تمامی راهکارهای فوق در هر مدرسه ای قابل اجرا نیست بلکه هرمدرسه ای با توجه به نیازها و منابع مورد دسترس خود می تواند از آنها استفاده نماید . تعریف صدمه یا جراحت: صدمه یا جراحت به معنی آسیبهای بدنی خواسته یا نا خواسته ایاست که به علل حرارتی، مکانیکی، الکتریکی، شیمیایی و یا کاهش منابع ضروری حیاتمانند اکسیژن یا حرارت، ایجاد می گردد و مرگ به دنبال این آسیبها در سنین کودکی ونوجوانی بسیار شایع می باشد. بیشتر صدمات و آسیبهایی که در مدارس اتفاق می افتدصدمات ناخواسته و غیر عمدی بوده و بیشتر در حیاط و یا زمین های بازی و ورزشی مدارساتفاق می افتد و ناشی از زمین خوردن و فعالیتهای ورزشی می باشند و در دانش آموزانپسر بیش از دانش آموزان دختر اتفاق می افتد. از علل دیگر این صدمات می توان ازتصادفات در مسیر خانه به مدرسه، درگیری ها و مشاجرات، مسمومیتهای ناشی از موادغذایی و در کشورهایی نظیر آمریکا که حمل سلاح مجاز بوده و به راحتی در دسترس افرادقرار می گیرد، از صدمات ناشی از تیراندازی نام برد.

 

روشهای فعال پیشگیری از این صدمات به سه بخش عمده تقسیم می شوند:

1–قبل از وقوع حادثه ( مانند رعایت نکات ایمنی جهت پرهیز از تصادف با وسایلنقلیه)

2–در زمان وقوع حادثه ( مانند استفاده از کمر بند ایمنی در اتومبیل )

3–بعد از وقوع حادثه در جهت کاهش شدت صدمات ( مانند دسترسی سریع به سرویسهایپزشکی ) همچنین روشهای غیر فعال جلوگیری از صدمات ( روشهایی که به دخالت خود فردبستگی ندارد) نیز نقش بسزایی در کاهش این موارد دارند مانند ایجاد محیط امن برایدانش آموزان مثل استفاده از زمینهای چمن برای محیط ورزشی آنها. و در تمامی روشهایفوق، مدرسه نقش و مسئولیت بسیار مهمی به عهده دارد.

 

برنامه جلوگیری از صدمات و جراحات ناخواسته در دانش آموزان شامل 5 بخش عمده زیرمی باشد.

1– ایجاد محیط امن و بی خطر برای دانش آموزان: محیط امن از نظر فیزیکی همان طوریکه گفته شد می تواند با بهسازی کلاسها، راه پله ها و حیاط مدرسه و زمینهای ورزشیمدارس مهیا شود. همچنین در آزمایشگاها مواد و وسایل خطرناک باید برچسبهای مخصوصداشته باشند و در کابینتهای در بسته نگهداری شوند و از همه مهمتر نحوه استفاده ازآنها و خطرات احتمالی آنها به دانش آموزان داده شود. برای ایجاد محیط امن از نظراجتماعی نیز باید در دانش آموز حس وابستگی به مدرسه و اعتماد به اولیای آن به وجودآورد و این میسرنمی شود، مگر اینکه دانش آموز حس کند که با او به خوبی برخورد میشود و اولیاء مدرسه نقش حمایتی دارند و در آن صورت است که دانش آموز برای رعایتنکات بهداشتی ای که مدرسه آموزش می دهدبیشتر خود را ملزم می نماید. همچنین در چنینمحیطی است که دانش آموز کمتر دچار مشکلات عاطفی، تمایل به مصرف سیگار و یا حتیافکار خودکشی می شود و هر چه دانش آموز وابستگی بیشتری به مدرسه احساس کند ودرگیرکارها ی مدرسه گردد، به درس خود نیز بیشتر اهمیت خواهد داد.

2-آموزش های بهداشتی لازم به دانش آموزان و خانواده هایشان: آموزش مهمترین نقشرا در پیشگیری از صدمات ناخواسته دارد. مثل آموزش نحوه عبور از خیابان ها به دانشآموزان کم سالتر، استفاده از وسایل ایمنی مثل کمربند ایمنی یا کلاه ایمنی هنگامدوچرخه سواری، آموزش در مورد نحوه تغذیه صحیح، مراقبت از سلامت خود و پیشگیری ازابتلا به بیماریها، آموزش بهداشت دهان و دندان و بسیاری موارد دیگر .

3-آموزش نحوه صحیح فعالیتهای فیزیکی و ورزشی: هر مدرسه باید افراد دوره دیده ایداشته باشد که نحوه صحیح فعالیتهای فیزیکی و ورزشی را به دانش آموزان آموزش دهند ومراقب فعالیتهای بدنی آنها باشند و به این وسیله از احتمال وقوع حوادث وآسیبهایناشی از فعالیتهای ورزشی خطرناک بکاهند.

4-ارائه سرویسهای بهداشتی ( مشاوره ای، روانشناسی، اجتماعی): احتمال بروز صدماتناخواسته در دانش آموزان به طور مستقیم وابسته به وضعیت روحی و احساسی آنها میباشد. بنابراین از اقدامات بسیار موثر در این زمینه فراهم نمودن امکان مشاوره برایحل مشکلات روانشناختی و اجتماعی برای دانش آموزان است .

5-سرویسهای تغذیه ای بهداشتی: دانش آموزان در مدرسه باید به مواد غذایی سالم ومناسب دسترسی داشته باشد و همچنین آموزشهای تغذیه ای لازم جهت داشتن رژیم غذاییمناسب و عدم استفاده از مواد غیر بهداشتی و یا مضر به آنها داده شود و این خصوصاًبرای دانش آموزانی که بیماریهایی نظیر دیابت یا چاقی دارند از اهمیت ویژه ایبرخوردار است .

6-آموزش و استفاده از کادر بهداشتی دوره دیده: تمامی موارد فوق هنگامی میسر میشود که مدارس از کادر بهداشتی دوره دیده و متخصص استفاده نمایند، یا کادر خود را باگذراندن دوره های آموزشی خاص برای این مهم آماده سازند.

7-آموزش نحوه عملکرد در مواقع اضطراری و بحرانی: در بسیاری از موارد اظطراریمثل آتش سوزی، سیل، زمین لرزه، تصادفات، مسمومیتهای شیمیایی و سایر مواردی که سلامتفرد را تهدید می کند، آموزش دانش آموزان برای نشان دادن واکنش صحیح و سریع حائزاهمیت می باشد. حتی در بسیاری از مدارس نحوه عملکرد صحیح در این گونه مواقع نوشتهشده و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و با آنها تمرین می شود.

8- جلب همکاری خانواده ها و جامعه: مدارس هر چند که تمامی موارد فوق را رعایتنمایند باز هم بدون جلب همکاری خانواده ها و جامعه به طور کامل موفق به پیشگیری ازصدمات و جراحات ناخواسته نخواهند شد. مثلاً مدرسه می تواند اولیاء دانش آموزان رابرای شرکت در جلسات مختلف در مدرسه دعوت نماید و یا مسئولیت بعضی از فعالیتهایبهداشتی و آموزشی در مدرسه را به والدین دانش آموزان واگذار کرده و بدین وسیله بینوالدین و اولیاء مدرسه ارتباط برقرار نماید.

نتیجه گیری برای داشتن دانش آموزانی سالم، برنامه پیشگیری از صدمات و آسیبهایناخواسته، باید در تمامی مدارس به اجرا درآیند.

 8موردی که در بالا اشاره گردید می تواند یک چهار چوب برای اجرای این مهم باشد.منبع م کاویانی

000000000000000000000000000000

بازگشایی مدارس و بیماریهای مدرسه ای 

 


هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس، کودکان دبستانی انواع و اقسام بیماریها را تجربه می کنند.
    سرد شدن هوا و تجمع تعداد زیادی از دانش آموزان در محیط مدرسه که خیلی وقتها اصول بهداشتی را هم به درستی رعایت نمی کنند، آمار ابتلا به بیماریها را بالا می برد.
    براساس آمار رسمی، طی سال گذشته گلودرد چرکی بیشترین دلیل بیماریهای دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی دخترانه و پسرانه بوده است.
    در میان پسران مقطع ابتدایی بیماریهایی مانند آبله مرغان و اوریون هم به چشم می خورد که با توجه به تراکم جمعیت دانش آموزان در مدرسه و فرا رسیدن فصل سرما طبیعی به نظر می رسد. بررسیهای انجام شده نشان می دهد دومین بیماری شایع دختران دانش آموز چه در مقطع ابتدایی و چه در مقطع راهنمایی، شپش بوده است!
    بنابر آمار سال 83، 35 هزار و 783 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی و 5 هزار و 451 دختر مقطع راهنمایی به دلیل ابتلا به شپش تحت درمان قرار گرفته اند. این در حالی است که در بین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی، شپش با 3 هزار و 72 مورد ابتلا، در رده ششم بیماریهای شایع قرار دارد.
    در ادامه این بررسیها آمده است، در سال گذشته آبله مرغان پس از شپش، سومین عامل بیماریهای دانش آموزان دختر مقاطع ابتدایی و راهنمایی بوده و بعد از آن در دختران مقطع ابتدایی به ترتیب انگلهای روده ای، اوریون، اسهال خونی، هپاتیت ویروسی، سرخک، گال، سالک، تراخم و مننژیت در رتبه های بعدی قرار دارند. بررسیهای انجام شده نشان می دهد رعایت نشدن بهداشت فردی، مهمترین دلیل ابتلای دانش آموزان به بیماریهای مختلف است ونباید همه تقصیرها را به گردن سرد شدن هوا و هجوم ویروسها در فصل پاییز انداخت.
    درست است نمی توان مانع ابتلای کودکان به بیماریهای واگیردار شد، ولی جلوگیری از بیماریهایی مانند شپش، گال و انگل روده ای تنها نیازمند آموزش بهداشت فردی است.
    فرا رسیدن ماه مهر، بازگشایی مدارس و شیوع بیماریها ما را بر آن داشت تا گفت وگویی با دکتر هوشنگ فرحی متخصص بیماریهای عفونی داشته باشیم که در پی می خوانید.
      شروع مدرسه، آغاز بیماریها
    دکتر فرحی در مورد شروع فصل مدارس و شیوع بیماریهای دانش آموزان می گوید: همزمان با شروع سال تحصیلی، دانش آموزانی که تازه به مدرسه می روند دائما مریض می شوند و این مساله نگران کننده نیست، زیرا سیستم ایمنی کودک تکامل پیدا می کند و برای تکامل سیستم ایمنی، لازم است کودک با انواع و اقسام میکروبها برخورد داشته باشد تا سیستم ایمنی اش بتواند میکروبها را شناسایی کرده و بتدریج در برابر آنها مقاوم شود.
    وی می افزاید: مدرسه مکان مناسبی برای این مساله است، در گروههای بزرگ کودکان و نوجوانان به طور معمول انواع میکروبها پیدا می شود. بچه ها هم که معمولا در رعایت بهداشت سهل انگارند، میکروب موجود در بدنشان را به سایر دانش آموزان منتقل می کنند و باعث بیماری دیگران می شوند.
     گلودرد استرپتوکوکی
    وی در مورد این بیماری می افزاید: عوامل ویروسی و باکتریایی مختلفی باعث ایجاد گلودرد می شوند، ولی اگر گلودرد همراه با تب باشد در 15 درصد موارد دلیل بیماری او نوعی باکتری به نام استرپتوکوک است.
    ابتلا به این عفونت در کودکان سنین مدرسه و در مهد کودکها بیشتر از سایر افراد جامعه است.
    از علایم این بیماری می توان به احساس دردگلو در هنگام بلع غذا و تب بیش از 38/5 درجه اشاره کرد. در این بیماری ته حلق کودک قرمز است و نقاط سفیدی نیز وجود دارد که نشان دهنده عفونت است.برای درمان این بیماری، مصرف آنتی بیوتیک ضروری است. اگر این گلودرد بدون درمان رها شود، واکنش بدن به استرپتوکوک می تواند آسیبهای جدی به قلب و مفاصل (تب رماتیسمی) و نیز کلیه ها وارد کند.
  سرماخوردگی
    این متخصص بیماریهای عفونی در مورد سرماخوردگی تصریح می کند: در حالت عادی بزرگسالان درطول سال بیش از 2 تا 4 بار دچار سرماخوردگی نمی شوند، اما کودکان به طور معمول 6 تا 10 بار در سال سرما می خورند.
    این در حالی است که سرماخوردگی کودکان شدیدتر است و مدت زمان بیشتری هم طول می کشد.
    مصرف استامینوفن یا بروفن برای کاهش تب بسیار موثر است، والدین باید مراقب باشند به کودک سرماخورده خود آسپرین ندهند، زیرا مصرف آسپرین در کودکان مبتلا به آنفلوآنزا می تواند به بیماری شدید و بسیار خطرناکی به نام "سندرم رای" منجر شود.
    دل درد
    دکتر فرحی خاطرنشان می کند: یکی دیگر از بیماریهایی که دانش آموزان زیاد به آن مبتلا می شوند، دل درد است. این بیماری شایع "گاستروانتریت" نام دارد ومعمولا در مورد عفونت معده و روده به کار می رود که باعث حالت تهوع، استفراغ و نیز اسهال می شود. عوامل مختلفی از ویروسها یا عفونتهای انگلی باعث ایجاد این بیماری می شوند.
    در این بیماری اگر اسهال واستفراغ خیلی شدید باشد، آب بدن کودک بویژه کودکان کم سن و سال از دست می رود و عوارض خطرناکی مانند عطش بیش از حد، خشکی دهان، کاهش حجم و یا قطع شدن ادرار و یا غلیظ و پر رنگ شدن ادرار، کاهش اشک، ضعف شدید و کاهش هوشیاری به وجود می آید.
    در این موارد، مصرف محلول "او. آر. اس" می تواند در جایگزینی مایعات، مواد معدنی و نمکهای از دست رفته بدن بسیار موثر باشد.اگر در اسهال کودک خون دیده شود، باید بلافاصله برای درمان کودک به پزشک مراجعه کرد.
      بیماریهای ویروسی
    وی در مورد بیماریهای ویروسی تاکید می کند: 2 مورد از شایعترین بیماریهای ویروسی در بین دانش آموزان، آبله مرغان و اوریون هستند که هر دو در زمستان و بهار بیشتر دیده می شوند.
     آبله مرغان
    آبله مرغان به توضیح نیاز ندارد، یک بیماری با جوشهای پر از آب که با تب خفیف و بی حالی و نیز خارش همراه است، بعداز ورود ویروس به بدن دو هفته طول می کشد تاعلایم بیماری ظاهر شود. در ضمن از 2 روز قبل از پیدایش جوشها تا زمانی که تمام جوشها خشک شوند، ممکن است بیماری از طریق ترشحات بیمار و بزاق وی به دیگران سرایت کند.
    علاوه بر داروهایی که پزشک تجویز می کند، حمام کردن روزانه و گرفتن ناخنها در جلوگیری از چرکی شدن جوشها نقش مهمی دارد.
    استحمام در کاهش خارش هم موثر است. توصیه می شود کودکان مبتلا به آبله مرغان به هیچ وجه نباید از آسپرین استفاده کنند.
     اوریون
    ویروس اوریون از طریق بزاق و ترشحات فرد بیمار وارد بدن می شود و دو هفته بعد باعث تب، ضعف، درد عضلانی و بی اشتهایی می شود. 24 ساعت پس از شروع این علایم هم غده پاروتید که در زاویه فک تحتانی قرار دارد، متورم و دردناک می شود.    استفاده از واکسن اوریون (که در واکسن MMR قرار دارد) تا 95 درصد از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری می کند.
      شپش
    وی در مورد شپش می گوید: شپشها حشراتی ریز و بدون بال هستند که از طریق مکیدن خون انسان تغذیه می کنند، گزش این حشرات در کنار ترشح بزاق و مدفوع آنها باعث ایجاد التهاب و خارش شدید در پوست می شود. به طور کلی شپشها را بر حسب محل زندگی و تخمک گذاری آنها در بدن انسان به 3 نوع تقسیم می کنند:
    شپش سر: بیشتر در دختر بچه ها دیده می شود. به طور معمول شما نمی توانید خود شپش را روی سر کودکان ببینید، ولی تخمهای سفید رنگ شپش که برخلاف شوره محکم به مو چسبیده اند، قابل مشاهده اند.
    درمان این بیماری هم استفاده از شامپوهای مخصوصی است. البته باید لباسها، حوله، روتختی، کلاه و روسری را هم با آب داغ شسته و اتو کنید.لوازم شخصی از قبیل شانه، برس و سنجاق سر را نیز باید به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب داغ قرار دهید.
    شپش بدن: شپش بدن در درزهای لباس زندگی می کند و روی الیاف پارچه تخمگذاری می کند و فقط برای تغذیه به روی پوست می آید. در صورت ابتلا به شپش بدن، بیمار نیازی به درمان ندارد، فقط باید لباسها و ملحفه بیمار را با آب گرم شست و سپس اتو کرد.
    شپش عانه: در بزرگسالان باعث خارش در ناحیه زیر شکم می شود، ولی در کودکان ممکن است مژه ها و موی سر را نیز درگیر کند.
    نتیجه گیری:
    مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای شایع در کودکان این است که به کودک بیاموزید به طور مکرر و نیز به صورت درست و کامل دستهایش را بشویدafarineshdaily.ir

0000000000000000000000

 

سرما خوردگی دانش آموزان مدارس

دکتر امیر صدری: با شروع فصل سرما ، تغییرنسبتاً سریع وضعیت آب وهوایی یک اتفاق نسبتاً ناخوشایند را برای اکثر مردم رقم میزند و آن هم بیماری های دستگاه تنفسی هستند که به رغم آنکه اکثر آنها بیماری هایبسیار خوش خیم و غیرحادی محسوب می شوند اما بالاخره هر فرد را برای چند روز دارایعلامت ها وحالت های ناخوشایند می کند و در بسیاری از مواقع به خانه نشینی و بستریشدن در منزل می انجامند. سوالات زیادی در ذهن اکثریت مردم در مورد این بیماری هایشایع دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد که شاید پاسخ خیلی از آنها را بتوانید در پرسشو پاسخ های زیر پیدا کنید.

1-چه تفاوتی میان «سرماخوردگی» و «آنفلوآنزا» وجود دارد؟
هر دو بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری های دستگاه تنفسی فوقانیهستند اما ویروس های عامل هر کدام با دیگری متفاوت است. از آنجایی که هردو بیماریعلائم تقریباً یکسانی دارند در خیلی مواقع تمایز آنها صرفاً از روی علائم ممکن نیستاما به طور معمول علائم بیماری مبتلا به سرماخوردگی خفیف تر از علائم بیمار مبتلابه آنفلوآنزاست.
شایع ترین علامت های فرد سرماخورده عبارتنداز آب ریزش از بینی،سرفه، گلودرد و تب خفیف، شایع ترین علامت های فرد دچار آنفلوآنزا هم عبارتند از تبشدید، لرز، درد بدن، احساس خستگی و کوفتگی بدن.
2- چرا هنوز واکسن موثری علیه سرماخوردگی ساخته نشده است؟

سرماخوردگی به وسیله حدود 250 گونه از ویروس ها پدیدمی آید. بسیار مشکل است واکسنی تهیه کرد که بدن را در مقابل مثلاً 250 گونه ویروسایمن کند. در ضمن شاید نیازی به تهیه واکسن سرماخوردگی نباشد چرا که سرماخوردگی یکبیماری خفیف است که گلو، بینی و سینوس ها را برای چند روز درگیر می کند و بعد حتیبدون درمان و بدون هیچ عارضه ای خوب می شود.
3- آیا ممکن است علائم سرماخوردگی فرد صرفاً ناشی از آلرژی باشد؟

اگر کسی آبریزش بینی داشته باشد اما تب یا درد یاخستگی بدن نداشته باشد ممکن است صرفاً دچار یک واکنش آلرژیک باشد. در ضمن اگر علائمبیشتر از دوهفته طول کشید و چشم های فرد هم قرمز بود، علائم به معنی این است که فردآلرژی دارد. البته این را در ذهن داشته باشید که افراد دچار واکنش های آلرژیک بهدلیل مشکلات سیستم تنفسی شان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری سرماخوردگی هستند.
4- بهترین درمان برای سرماخوردگی چیست؟
درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود ندارد. مهمترین اقدام درمانی، خوردن مایعات زیاد است تا بدن دچار دهیدراسیون (کمبود مایعات)نشود. این مساله می تواند مانع از اضافه شدن عفونت های ثانویه در بدن فرد سرماخوردهشود. بهتر است فرد سرماخورده مایعاتی مثل قهوه یا چای نخورد چرا که این مایعاتسیستم گردش مایعات در بدن را تا حدی مختل می کند. در مورد غذا هم اگر فرد احساسگرسنگی ندارد بهتر است غذای ساده مصرف کند. سوپ مرغ غذایی است که می تواند برخیعلائم را کاهش دهد. سیر هم می تواند تا حدی به فرد کمک کند.
پزشکان معتقدنددرمان تب خفیف فقط در کودکان و افراد مسن لازم است و بهتر است افراد جوان سالم هیچدارویی برای تب خفیف مصرف نکنند. تب خفیف نشانگر مبارزه بدن با ویروس ها و باکتریها و فعال شدن سیستم ایمنی بدن است.
ملاحظات دارویی سرماخوردگی ها به شرح زیراست:
آسپرین: کودکان و نوجوانان به دلیل احتمال ابتلا به سندرم ری بهتر استآسپرین مصرف نکنند.
آنتی هیستامین ها: بهتر است این داروها برای دو یا حداکثر سهروز باشد.
اسپری های سالین دماغی: محدودیتی برای مصرف آنها وجود ندارد.
قرقرهکردن با آب نمک: آب نمک باید رقیق باشد و این تصور که آب نمک غلیظ باعث بهبود سریعتر می شود کاملاً بی اساس است.
5- مصرف ویتامین C یا روی در بهبود سرماخوردگی موثر است؟

در برخی مطالعات قبلی نشان داده شده بود که مصرف اسپری های داخل بینیحاوی روی، می تواند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد اما مطالعات دقیق ترجدید نشان داده که این ادعا صحت ندارد و مصرف این اسپری ها مانع بروز سرماخوردگینمی شود.
در مورد ویتامین C این تصور باستانی وجود دارد که مصرف ویتامین C می تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی شود اما یک تحقیق جدید در ایالات متحده
آمریکا- که جمع بندی تحقیقات انجام گرفته در 65 سال اخیر بود- نشان داده مصرفویتامین C روزانه هم تاثیر بسیار کمی در کاهش ابتلا به سرماخوردگی دارد اما در عوضکسانی که در روزهای اول ابتلا به سرماخوردگی ویتامین C مصرف کرده اند دوره هایکوتاه تر با علامت های کمتر از سرماخوردگی را تجربه کرده اند.
بهترین راه دفاعدر مقابل ابتلا به سرماخودرگی تقویت سیستم ایمنی بدن است.
خوردن غذاهای پر ازویتامین (مواد غذایی سبز تیره) مثل اسفناج که پر از ویتامین A وC است یک راهکارمناسب است ضمن اینکه ماست های کم چرب هم می توانند سیستم ایمنی بدن را فعال سازند.ورزش مناسب و منظم هم راه دیگری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. ثابت شده کهورزشکاران اندکی کمتر از افراد عادی به سرماخوردگی دچار می شوند اما سرماخوردگیآنها خیلی خفیف تر است.
6- لزوم مراجعه به پزشک یا استفاده از آنتیبیوتیک
معمولاً یک سرماخوردگی ساده نیازی به مراجعه به پزشک یا درمان آنتیبیوتیک ندارد چرا که سرماخوردگی به وسیله ویروس ها به وجود می آید و آنتی بیوتیک هاعلیه باکتری ها موثر است نه علیه ویروس ها.
اما یک سرماخوردگی ساده هم ممکن است باعث عفونت سینوس ها شود. اگر در راه تخلیه معمول سینوس ها انسداد به وجود بیایداحتمال التهاب در سینوس و سپس عفونت آن وجود دارد. در عین حال سرماخوردگی ممکن استباعث عفونت گوش هم شود. ممکن است عفونت سینوس یا گوش خود به خود خوب شود اما گاهیهم نیاز به درمان آنتی بیوتیک وجود دارد.
علائم عفونت گوش شامل درد گوش، تب و احساس پری درون گوش است.
علائم عفونت سینوس شامل آبریزش بینی، درد صورت و احساسفشار در پیشانی.
7- استراحت در زمان سرماخوردگی
بهتر است فردی که دچارسرماخوردگی می شود در روزهای اول سرماخوردگی در خانه استراحت کند. در صورت استراحتفرد بیمار زودتر خوب خواهد شد و در ضمن موجب انتقال بیماری به دیگران نخواهدشد.
8- ممانعت از ابتلا به بیماری
شستن دست ها، هم سرماخوردگی و هم آنفلوآنزاشیوه انتقال یکسانی دارند- انتقال قطرات کوچک حاوی ویروس از طریق عطسه یا سرفه- بهفرد دیگر، در صورتی که افراد رعایت نکات بهداشتی را بکنند و دست های خود را بشویندو دست خود را به سمت چشم یا بینی خود نبرند می تواند مانع از بروز بیماری در خودشود توصیه های زیر برای کاهش میزان ابتلا به سرماخوردگی مهم است:
شستن منظم دستها
عطسه یا سرفه کردن در یک دستمال یا حداکثر در داخل دست های خود شخص و سپسشستن دست ها.
عطسه نکردن به سمت افراد دیگر
عدم لمس چشم ها، بینی یا دهان با دست نشسته

شست وشوی منظم حوله ها و سایر وسایل مورد استفاده جمعی
9- آیاسرمای محیط در ابتلا به سرماخوردگی موثر است؟
شاید قدیمی ترین ایده عمومی در مورد سرماخوردگی این است که افراد در صورتی که در جای سرد قرار بگیرند، به خصوص اگر
لباس آنها کافی نباشد سرما می خورند اما مساله این است که سرماخوردن فقط با وجودویروس سرماخوردگی در بدن ممکن است. ممکن است هوای سرد علائم بیماری را تشدید کند یاباعث تضعیف سیستم ایمنی و طولانی تر شدن دوره بیماری شود اما سرما به تنهایی نمیتواند عامل این بیماری باشد.
10- چرا کودکان خیلی اوقات حالت سرماخوردگیدارند؟
بیشترین انتقال ویروس سرماخوردگی در بین کودکان دبستانی رخ می دهد،کودکان در این سن هم کمتر بهداشت را رعایت می کنند هم سیستم ایمنی آنها ضعیف تر استو هم سرماخوردگی آنها طولانی تر می شود و در نتیجه احتمال انتقال بیماری از آنها بهدیگران افزایش نمی یابد. در این مساله انتقال حداکثری نشستن دست ها هم بسیار مهماست

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 288
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 229
  • باردید دیروز : 88
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 399
  • بازدید ماه : 978
  • بازدید سال : 9,609
  • بازدید کلی : 206,139