loading...
توس بلاگ
میر علی اصغر موسوی بازدید : 442 یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

  مهارت های شاد زیستن در زندگی

زندگی موهبتی است که به ما ارزانی شده است و تا وقتی امید هست، زندگی هست.
ما قدرت آن را داریم که نومیدی را به امید، شکست را به پیروزی و اشک را به خنده مبدل سازیم به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن، به لذت ها، ناامیدی ها، تلا ش ها، رنج ها و دردها «بله» بگوییم.
اگر بکوشیم کلماتی از قبیل: «بله»، «امکان دارد»، «همیشه»، «امیدوارم» و «می توانم» را در فرهنگ لغات خود و اعضای خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی‌ها خواهیم بود.
ما قدرت آن را داریم که همه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار داشته باشیم و آن‌ها را برای خود خلق نماییم. فقط کافیست تصمیم به تغییر بگیریم.
اگر تصمیم بگیریم از امروز هر لحظه با عشق و غوطه ور در عشق زندگی کنیم معنی و مفهوم حیات و شادزیستن را بهتر درک خواهیم کرد و از آن لذت خواهیم برد. به قول نازک اندیشی:
«زندگی ریاضیات است، پس بیاییم اعتماد را در زاویه چشمانمان جای دهیم. شادی را به توان برسانیم، غم و اندوه را تفریق کنیم، کینه و نفرت را جذر بگیریم و همدلی و دوستی را ضرب کنیم و محیط و مساحت محبت را در دایره قلب دیگران به دست آوریم.»

شادزیستن چیست؟
انسان موجودی شادی خواه و لذت طلب است. هرگز داشتن مال و اموال، نشانه خوشبختی و بی نوایی و فقر نشانه بدبختی نیست. اگر چنین بود ثروتمندان باید شادترین و فقرا بدبخت ترین افراد باشند، در حالی که همیشه چنین نیست. تمام شورها، شوق ها و لذایذ بهشت زندگی منتظر کسانی است که با تلاش و تفکر و مقاومت، خود را به این بهشت می‌رسانند.
بهشت در نزدیکی ماست ولی فقط برای کسانی متجلی می‌شود که دلشان ناب و بی غش باشد. این افراد دلیر و امیدوار زندگی می‌کنند تا همیشه شاد و بانشاط باشند و از زندگی بهره مند شوند، درست است که گفته اند: «زندگی به یک شب تار می‌ماند، باید چراغ خود را به دست خود بیفروزیم و زندگی خود را روشن کنیم.»
آیا دقت کرده اید وقتی که احساس خوبی درباره خود دارید، دیگران هم بهتر از همیشه به نظر می‌رسند؟ جهان بازتاب و عکس العمل رفتار خود ماست، وقتی از خودمان بیزاریم از همه بیزاریم و وقتی به همین که هستیم عشق می‌ورزیم، تمام جهان در نظرمان دوست داشتنی است.
بهتر است افکار شاد و سلامت داشته باشیم و سلامتی را حق انسانی و شایسته خود بدانیم. با خود ملایم باشیم و خانواده خود را بپذیریم.
دوست بداریم و بدانیم که یکی از کلیدهای شادی و خرسندی تمرکز ذهن بر لحظه حال است. این لحظه تنها زمانی است که در اختیار داریم و از لحظه بهتر چیزی بسازیم که آن شادی است.
آبراهام لینکلن گفته: «اغلب مردم تقریباً به همان اندازه شاد هستند که انتظارش را دارند».
شاد بودن می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مبارزات ما در زندگی باشد. برای شاد بودن باید بر افکار شاد تمرکز کنیم.
لازمه شاد زیستن جست وجوی زیبایی ها و خوبی هاست. همه چیز در دست ماست.
به گفته کازانتراکس: «قلم و کاغذ و رنگ در اختیار شماست. بهشت را نقاشی کنید، بعد وارد آن شوید».
در میان ما ایرانی ها جمله «این نیز بگذرد» رایج است. ما هرگز نمی دانیم که در آینده چه شادی ها، ثروت ها و نعمت هایی در انتظارمان است. پس لحظه حال را غنیمت بدانیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.

شیوه های کسب احساس شادمانی در زندگی
۱ ) هرگز از پرسش کردن باز نمانیم: هرگاه از انجام کاری دلزده و خسته شدیم از خودمان بپرسیم چگونه می‌توانیم کارهایمان را بهتر، سریع‌تر، ساده تر، آسان تر و سرگرم کننده تر انجام دهیم تا به هدف نهایی برسیم!
۲) احساس ناامیدی را از خودمان دور کنیم: اگر در مسیر زندگی امید خود را از دست دادیم مأیوس نشویم و هرگز فکر نکنیم راهی را که پیش گرفته ایم، آخرین راه است. پیوسته به دنبال راه های دیگر باشیم چرا که: «عاقبت جوینده یابنده است».
۳) ضعف های خودمان را بپذیریم: واقعیت این است که هر کس ضعف هایی دارد، به جای فروماندن در ضعف های خود و گرفتار شدن در دام یأس و ناامیدی، بکوشیم انتقادپذیر بوده و بر ضعف هایمان غلبه کنیم و به دنبال راهکار باشیم.
۴) نقاط قوت خود را تقویت کنیم: انسان مجموعه ای از استعدادهای گوناگون است که می‌تواند با شناسایی و رشد و پرورش آن به کمال برسد. با کشف توانایی های خودمان و پرداختن به کارهای مثبتی که علا قه داریم ، بیشترین لذت را از زندگی مان ببریم.
۵ ) از مطلق گرایی دوری کنیم: ما در گستره ای از نسبیت ها زندگی می‌کنیم. تلاش کنیم از هر چیزی به نسبتی که می‌توانیم بهره گیریم. هیچ کس برای همیشه نمی تواند قهرمان شود. پس ما بیشترین تلاش را انجام دهیم و از نتیجه به دست آمده خرسند باشیم، خواه پیروز شویم یا نشویم.
۶) با خودمان صادق و روراست باشیم: صادق نبودن با خود، آسیب رسان تر از احترام نگذاشتن به خود است. مواردی را که با خودمان روراست نبوده ایم بنویسیم و راه صادق بودن را با بررسی خطاهای خود بیابیم. تابلویی از صداقت باشیم و درس صادق بودن را به فرزندانمان نیز بیاموزیم.
۷) بیشتر به زندگی برسیم: گلی را در باغچه یا گلدان بکاریم و آن را به زندگی مان تشبیه کنیم، همان طور که شاداب ماندن گل به رسیدگی و پرورش نیاز دارد، زندگی خود و خانواده مان هم به مراقبت، تقویت، پرورش و... نیاز دارد.
۸) درگذشته زندگی نکنیم: اجازه بدهیم غبار گذشته از شانه هایمان فرو ریزد، هراندازه در تیرگی گذشته گام برداریم از روشنایی آینده دورتر خواهیم شد. فروماندن در گذشته، فروماندن در سیاهی است. باید گذشته را به پرسش کشید، ناپاکی هایش را گرفت و زنگارهایش را زدود و از آن به مثابه عنصری برای پی ریختن آینده و شادمانه زیستن در حال بهره گرفت.www.zibaweb.com
خیام می‌گوید:
گر یک نفست ز زندگانی گذرد
مگذار که جز به شادمانی گذرد
۹) در حال شنا کنیم: در گذشته زندگی کردن و افسوس خوردن، دردی را دوا نمی کند، بلکه باید از گذشته و ناکامی های آن درس گرفت و بنای موفقیت را در زمان حال پی ریزی کرد تا آینده ای روشن پیش روی داشته باشیم. در آینده نیز زندگی نکنیم، زیرا ممکن است ما را به رویاهایی که شاید به وقوع نپیوندند، دلخوش کند و از واقعیت دور سازد. زندگی در زمان حال باعث می‌شود که علا وه بر واقع بینی از موفقیت هایی که داریم بیشترین و بهترین استفاده و لذت را ببریم.
هر گاه در زمان حال زندگی کنیم ترس را از ذهن خود دور می‌سازیم. چون ترس مقوله ای است مربوط به حوادث آینده. تجربه ثابت کرده است، کسانی که در زمان حال زندگی می‌کنند، مشکلا ت گذشته آن‌ها راخموده و منفعل نمی سازد.
۱۰) روی مواردی که کنترل داریم متمرکز شویم: وقتمان را روی مسائلی که در حد کنترل ما نیست سپری نکنیم. بر آن چه می‌توانیم کنترل کنیم مانند کمک کردن، سپاسگزاری کردن، کارکردن، خواندن، خندیدن و مانند این ها متمرکز شویم.
۱۱) همچون کوه استوار باشیم: به حقوق فردی و اجتماعی خود آگاهی پیدا کنیم و برای دستیابی به آن‌ها کوشا باشیم. تلا ش ما میزان دستیابی به حقوقمان را مشخص می‌کند. در ناملایمات زندگی، خود را نبازیم، از آن‌ها درس بگیریم، بدانیم که شکست مقدمه پیروزیست، مشروط بر آن که علت یابی نماییم.
۱۲) یادگیری را فراموش نکنیم: مغز ماهیچه ای مانند سایر ماهیچه هاست. اگر مغزمان را با یادگیری و اندیشیدن ورز ندهیم، ورزیده نمی شود. برای پرورش مغز بهتر است آن را با فعال کردن از طریق یادگیری، درگیر نماییم.
۱۳) در کمک کردن به دیگران پیشقدم باشیم: کمک به همنوع از وظیفه های مهم هر انسانی است. کمک کردن به دیگران این احساس را در فرد به وجود می‌آورد که او فرد با ارزشی است و می‌تواند به زندگی دیگران معنی ببخشد. همچنین وقتی می‌بینیم که توانسته ایم گره ای از کار دیگران بگشاییم، در درون خود احساس شادمانی و شعف می‌کنیم.
۱۴) گذشت داشته باشیم: همانگونه که لطف و مهربانی خداوند شامل حال بندگانش می‌شود چه خوب است ما نیز از خطاها و اشتباه‌های دیگران چشم پوشی کرده و راه آشتی را هموار سازیم تا ضمن خوشحال کردن آن‌ها، خودمان نیز با دور ریختن کینه ها به آرامش درونی دست یابیم.
حافظ می‌گوید:
دلی با غم بسر بردن جهان یکسرنمی ارزد
به می‌بفروش دلق ما، کزین بهتر نمی ارزد
حال چند توصیه پیشنهاد می‌شود: فکر کردن غیر از غصه خوردن است، غصه خوردن هیچ دردی را دوا نمی کند و فایده ای ندارد. در حالی که بر اثر فکر کردن راه هایی برای رفع نگرانی ها پیدا می‌شود.
هیچ مشکلی تا ابد باقی نمی ماند. پس برای رفع یا فراموشی مشکل پیشقدم شویم.
زمانی که ناراحت هستیم بد نیست محیط را ترک کرده و کمی پیاده روی کنیم.
حرکت و ورزش اثر نشاط آوری دارد. اگر زمان ناراحتی چند متر را با سرعت بدویم، خواهیم دید که حالت ناراحتی کاهش می‌یابد.
به نکات مثبت واقعه (پیشامد ناخوشایند) نیز فکر کنیم.
غم و افسردگی مسری است وقتی قیافه ما اندوهناک است، دیگران هم افسرده و ناراحت می‌شوند، همین طور وقتی شاد باشیم چهره دیگران شاد می‌شود. پس هنگام ناراحتی بهتر است جمع را ترک نموده و قدم بزنیم.
هنگام روبه رو شدن با وقایع ناگوار نیز با تسلط بر محیط تلاش نماییم شادی از دست رفته را دوباره به محفل وجودمان دعوت نماییم.
گذشته هرگز مساوی آینده نیست، هر چند که با ناملا یمات روبرو شده ایم، می‌توانیم فکر کنیم که دوران بدبختی به پایان رسیده و خوشبختی از فردا شروع می‌شود.
راز شاد زیستن، انجام دادن آن چه دوست داریم نیست. دوست داشتن آن چیزی است که انجام می‌دهیم. ن پهلوانیان

چگونه از زندگی لذت ببریم

سلام
شاید! بهتر بگویم حتما تاکنون شده که از زندگی زده شده باشد. دلتان گرفته باشد. زندگی برای شما یکنواخت شده باشد و یا حتی از خودتان بدتان بیاید.
دنبال راه چاره بوده اید ولی به جائی نرسیده اید. با سعی و تلاش توانسته اید مدتی شاد باشید ولی بعد از مدتی باز هم از خود بیخود شده باشید. راه حل این مورد بسیار ساده تر از آن است که فکر کنید.

  • محیط خود را تغییر دهید. از اتاق خواب گرفته تا میز کار!
  • در صورتی که با کامپیوتر زیاد می کنید، عکس پس زمینه و یا حتی رزپلوشن (Resolution) را تغییر دهید.
  • کتاب بخوانید. کتاب خواندن از همه چیز مفیدتر است.
  • با خود خوب رفتار کنید! شاید خنده دار باشد ولی وقتی برای خود و کارهایتان ارزش قائل شوید، زندگی برایتان خیلی زیبا می شود.
  • بخندید. خنده دوای هر درد بی درمانی است. هر چه شادتر باشید، موفق ترید. (دیوانه نشوید!)
  • زمان خواب مشخصی داشته باشید.
  • وبلاگ بنویسید. این مورد را شدیدا توصیه می کنم. بخصوص برای آنان که خجالتی هستند! کمی تنها باشید و به خود و زندگیتان فکر کنید.
  • بر روی هدف های زندگیتان تمرکز کنید و با آرزو و امید محقق شدن آنها فعالیت کنید

در شبانه روز چند بار به خود بگویید : من که هم اکنون از زندگی خود بسیار لذت می برم.

در اینترنت و موتور های جستجو در مورد شادی و لذت بردن از زندگی  سرچ کنید می بینید هزاران صفحه در  مورد شادی برای پسران و دختران شاد و تمام سنین وجود دارد .

*******************************

آیا طبیعت درمانگر است؟

طبیعی درمانی یك سیستم درمانی متمایز از طب رایج است و بر مبنای اعتقاد به قدرت شفابخشی درونی به خصوص توانایی ذاتی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها و شفای خود است. پزشكان طبیعی درمانی (كه معمولاً طبیعی درمانگر یا N.D.S نامیده می‌شوند) برای برانگیختن قدرت شفای درونی بدن، دامنه وسیعی از روش‌های درمان طبیعی را به جای استفاده از داروهای شیمیایی و جراحی، با هم تركیب می‌كنند از جمله درمان‌هایی كه بسیاری از طبیعی درمانگرها دایم توصیه می‌كنند، اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی، مكمل‌های غذایی گیاهی (nutritiona supplements) هومیوپاتی، طب سوزنی، آب درمانی، دفع سموم بدن (detoxification) و توجه به ستون فقرات (manipulation spinal) است.

این روش چگونه عمل می‌كند؟
طبیعی درمانگران در مقایسه با پزشكان طب رایج نگاه متفاوتی به نشانه‌های بیماری دارند. به نظر آن‌ها علایم بیماری در حقیقت نشانه توانایی بدن برای شفای خود است و نباید آن را با داروهای شیمیایی متوقف نمود.
برای مثال، تب، عكس‌العمل یك بدن سالم در برابر ویروس یا باكتری است. برای درمان تب، یك پزشك طبیعی درمانی معتقد به حمایت از سیستم درگیر در فرآیند شفا - در این مورد سیستم ایمنی – است.
دلیل این كه چرا یك نشانه بیماری به شفا منتهی نمی‌شود، باید از سوی یكی طبیعی درمانگر بررسی گردد. برای مثال، یك سردرد نباید با آسپرین درمان شود بلكه باید با روش‌های مختلف بررسی گردد: ممكن است دلیل آن عدم تعادل (گرفتگی) در سیستم عضلانی – اسكلتی گردن یا قسمت بالایی پشت؛ یك مشكل تغذیه‌ای (مانند قند خون پایین)؛ یك مشكل احساسی مانند استرس؛ یا كم خوابی باشد. به طور كلی، طبیعی درمانگران برای پیروی از شش اصل پایه‌ای هنگام درمان، آموزش داده می‌شوند. آشنایی با این اصول به معرفی این رشته كمك می‌كند.
1- طبیعت انسان، دارای قدرت شفابخشی است.
2- درمان ریشه بیماری، نه نشانه آن
3- درمان كل وجود شخص (جسم، ذهن، روح)
4- پرهیز از آسیب‌رسانی
5- تشویق به پیشگیری
6- رفتار به سان یك آموزگار

از طبیعی درمانی چه انتظاری باید داشته باشیم؟
اگر شما با یك طبیعی درمانگر آموزش دیده در دانشكده پزشكی (فعلاً در ایران به دانشجویان پزشكی تدریس نمی‌شود) مشورت كنید، این مشاوره معمولاً با گرفتن جزییات ریز سابقه پزشكی شما از سوی درمانگر مانند سؤال درباره رژیم غذایی، پرهیزهای غذایی، شیوه زندگی، استرس، الگوی خواب، عادت‌های گوارشی و دیدگاه‌های ذهنی و معنوی شما آغاز می‌شود.
سپس پزشك طبیعی درمانی مانند یك پزشك طب رایج معاینات عادی را انجام می‌دهد، البته با تأكید روی سیستم عضلانی – اسكلتی (
musculoskeletal system) در صورت نیاز ممكن است رادیوگرافی و تست‌های آزمایشگاهی توصیه گردد كه این آزمایش‌ها را می‌توان در بیمارستان انجام داد.
چنانچه مشكلی به درمان طبی فوری یا جراحی نیاز داشته باشد، پزشك طبیعی درمانی پیشنهاد می‌كند با یك پزشك، متخصص داخلی یا سایر پزشكان طب رایج تماس بگیرید.
اگر چه برخی از تست‌های تشخیصی كه پزشكان طبیعی درمانی از آن‌ها استفاده می‌كنند همان تست‌هایی هستند كه پزشكان طب رایج از آن‌ها استفاده می‌كنند، اما سایر آزمایشات كاملاً متفاوت است. طبیعی درمانگر اغلب از آزمایشاتی استفاده می‌كند كه نشان می‌دهند سیستم‌های خاص بدن تا چه میزان به خوبی كار می‌كنند.
به دلیل این كه طبیعی درمانی شامل تغییر در شیوه زندگی (مانند ورزش، كاهش استرس) و تغییر در عادات غذایی، همراه با استفاده از مكمل‌های غذایی و گیاهان است، برنامه درمانی نیاز به مشاركت بیمار در به دست آوردن سلامتی دارد، برخلاف طب رایج كه در آن تنها از تجویز دارو یا گاهی جراحی برای درمان استفاده می‌شود.
www.zibaweb.com
هشدارها: اگر شما به دنبال درمان از سوی یك طبیعی درمانگر هستید، از درمانگرانی كه آموزش كافی ندیده‌اند یا مجوز ندارند، حذر كنید.
در طبیعی درمانی از تكنیك‌های غیر تهاجمی (
noninvasive) استفاده می‌شود، به همین خاطر وقتی از سوی یك درمانگر شایسته درمان شوید، بی‌خطر و ایمن است، با این وجود همیشه باید قبل از استفاده از هر نوع درمان مكمل با پزشك خود مشورت كنید. بزرگ‌ترین خطر این است كه اگر شما بدون مشورت با پزشك طب رایج از طبیعی درمانی استفاده كنید، یك مشكل پزشكی جدی تشخیص داده نشود.

***********************************

ده شیوه علمی برای احساس شادمانی در زندگی

داشتن احساس خوب در زندگی دارای دو بخش است :  بخش یك آن یادگیری اندیشیدن به خود با اتكا به روش های سلامت بخش است. این یك مهارت آموختنی است، هیچ كس چه زن و چه مرد آن را به صورت فطری در خود ندارد. گاه باید مانند كودكان بكوشیم تا اعتماد به نفس و عزت نفس به دست آوریم. اگر این كار را نمی كنیم، باید به مثابه یك بزرگسال بكوشیم تا راه دستیابی به اعتماد به نفس و عزت نفس را بیابیم. بخش دومداشتن احساس خوب درباره زندگی، در گروه پاسخگویی به سئوالاتی از این دست است: آیا وقوع رخدادها یا پیشامدهایی را تسهیل می كنم؟ آیا خودم را موفق می دانم؟ آیا برای رسیدن به راههای  اعتماد به نفس اندیشیده ام؟ و... در اینجا  ده  شیوه برای كسب احساس شادمانی در زندگی ارائه می دهیم. 1 – هرگز از پرسش كردن بازنمانید. هرگاه از انجام كاری دلزده و خسته شدید، از خودتان بپرسید: "به چه نحوی كاری كه انجام می دهم به من در رسیدن به هدف نهایی ام یاری می كند؟" "چگونه می توانم كارم را بهتر، سریع تر، ساده تر، آسان تر و سرگرم كننده تر انجام دهم؟"2- احساس ناامیدی را از خودتان دور كنید. درباره خودتان و دیگران كنجكاو باشید و به خود و دیگران علاقه نشان دهید، از چاپلوسی، خودشیفتگی، موذی گری و... بپرهیزید! هرگز فكر نكنید راهی را كه پیش گرفته اید، آخرین راه است. پیوسته به دنبال گزینه های دیگر باشید. 3 –ضعف های خودتان را بپذیرید. هر كس ضعف هایی دارد.  این واقعیتی است! به جای فروماندن در ضعف های خود و گرفتار شدن در دام یأس و ناامیدی، بكوشید بر ضعف هایتان غلبه كنید و  با ضعف هایتان دوستی كنید تا دشمن روانتان نشود. 4 – یادگیری را هرگز فراموش نكنید. مغز، ماهیچه ای مانند سایر ماهیچه هاست. اگر مغزتان را با یادگیری و اندیشیدن ورز ندهید، ورزیده نمی شود. برای پرورش مغز باید آن را با فعال كردن از طریق یادگیری عملی كرد. 5 –از مطلق گرایی دوری كنید. ما در گستره ای از نسبیت ها زندگی می كنیم . تلاش كنید از هر چیزی به نسبتی كه می توانید بهره بگیرید. هیچ كس در زندگی همیشه نمی تواند نمره بیست بگیرد ، ولی می تواند همیشه بیشترین تلاشش را انجام دهد و از نتیجه به دست آمده خرسند باشد ، خواه پیروز باشد ، خواه  شكست خورده. 6 –با خودتان صادق و روراست باشید. صادق نبودن با خود آسیب رسان تر از احترام نگذاشتن به خود است. مواردی را كه با خودتان روراست نبوده اید بنویسید و راه صادق بودن را با تفتیش خطاهای خود بیابید. 7 - گیاهی را كه دوست دارید پرورش دهید. گلی را در باغچه یا گلدان بكارید و آن را به زندگی تان تشبیه كنید. همان طور كه شاداب ماندن گل به رسیدگی و پرورش نیاز دارد، زندگی خودتان هم نیاز به مراقبت ، تقویت، پرورش و...دارد. 8 –در گذشته زندگی نكنید. اجازه بدهید غبار گذشته از شانه هایتان فرو ریزد و دانه های شفاف و نورانی آن ،  راه فرا رویتان را روشن سازد. هر اندازه در تیرگی گذشته گام بردارید از روشنایی آینده دورتر خواهید شد . فروماندن در گذشته، فروماندن در سیاهی است. باید گذشته را به پرسش كشید و ناپاكی هایش را گرفت و زنگارهایش را زدود و از آن به مثابه عنصری برای پی ریختن آینده و شادمانه زیستن در حال بهره گرفت. 9 –در "حال" شنا كنید. وقتتان را بر سر آنچه نمی توانید كنترل كنید سپری نكنید. به مردم و اطرافیانتان عشق بورزید. مهرورزی یكی از راه های شادمانگی است! بر آنچه می توانید كنترل كنید، متمركز شوید. شما می توانید بخوانید، لبخند بزنید، بخندید، به دیگران كمك كنید، به سپاسگزاری بپردازید، كار كنید و...پس این كار را انجام دهید! 10- همچون كوه  استوار باشید. حقوق خودتان راباز شناسید و به حقوق اجتماعی آگاه شوید. برای رسیدن به حق خود پیوسته بكوشید . تلاش شما میزان دستیابی به حقوقتان را مشخص می كند.

**********************************

آیا می‌دانید؟

- آیا می‌دانید با هوش‌ترین زن دنیا 5 فوق‌لیسانس دارد و ضریب هوشی او 200 است و دنبال كار است.
- آیا می‌دانید اولین فردی كه در اروپا اقامت گرفت یك زن ایرانی بود و بعد مسأله اقامت خارجی‌ها مطرح شد.
- آیا می‌دانید ایرانیان در انگلیس ثروتمندترین قشر جامعه هستند حتی ثروتمندتر از ملكه الیزابت.
- آیا می‌دانید ایرانیان در آمریكا فرهیخته‌ترین افراد جامعه امریكا هستند.
- آیا می‌دانید رئیس كامپیوتر ناسا یك ایرانی است.
- آیا می‌دانید حدود 250 ایرانی در ناسا محقق داریم.
- آیا می‌دانید كورش كبیر بر جهان حكومت می‌كرد و به نوعی قدرت جهان در دست ایران بود.
- آیا می‌دانید سال 2001 در فرانسه سال ایران نام داشت.
- آیا می‌دانید اگر 3 قاره آسیا و امریكا و آفریقا را به هم وصل كنیم ایران در مركز جهان است.
- آیا می‌دانید فرشته‌ها با سرعت نور حركت می‌كنند و زمان بر آن‌ها كند می‌شود.
- آیا می‌دانید انسان در سال 3000 قد متوسط 2 متر و 120 سال عمر و پوست قهوه‌ای خواهد داشت.
- آیا می‌دانید وزن 1 قاشق چایخوری از سیاه چاله‌ها 2 میلیارد تن است؛ بله 2 میلیارد تن.
- آیا می‌دانید یك سیاهچاله در كهكشان راه شیری است كه هر ثانیه 1000 بار دور خود می‌چرخد.
- آیا می‌دانید ضریب هوشی انسان‌های معمولی بین 85 تا 105 است.
- آیا می‌دانید هر تار موی انسان می‌تواند تا وزن 100 گرم رشد كند.
- آیا می‌دانید بلندترین موی سر دنیا 6 متر است.
- آیا می‌دانید چشم انسان معادل یك دوربین 135 مگاپیكسل است.
- آیا می‌دانید سریع‌ترین عنكبوت دنیا دارای سرعت
Km 16 در ساعت است كه در افریقاست.
- آیا می‌دانید یك انسان نهایتاً می‌تواند با سرعت
Km 35 در ساعت بدود.
- آیا می‌دانید نوعی عنكبوت می‌تواند 300 برابر وزنش را بلند كند.
- آیا می‌دانید طول موج نور مرئی بین 700 – 400 نانومتر است.
- آیا می‌دانید خورشید كوچك‌ترین ستاره دنیا است.
- آیا می‌دانید وقتی به خورشید نگاه می‌كنید صحنه 8 دقیقه قبل از آن را مشاهده می‌كنید.
- آیا می‌دانید زمین در آغاز پیدایش خود 2000 بار بزرگ‌تر از حجم كنونی خود را داشته است.
- آیا می‌دانید مساحت سوراخ اوزون 34 میلیون كیلومتر مربع یا به اندازه آمریكای شمالی است.
- آیا می‌دانید سالانه 3,1 میلیون مترمكعب چوب صرف چوب‌های غذاخوری در چین می‌شود.
- آیا می‌دانید ماموت‌ها كه 10 هزار سال پیش منقرض شدند تا 6 سالگی شیر مادرشان را می‌خوردند.
- آیا می‌دانید جوانان هندی شادترین و جوانان ژاپنی افسرده‌ترین‌های جهانند.
- آیا می‌دانید مردم فیلیپین به بیش از 1000 لهجه سخن می‌گویند.
- آیا می‌دانید عمر مفید انسان‌ها در كف دستشان نوشته شده است، نگاه كنید. 63 = 18 - 81
- آیا می‌دانید مسن‌ترین انسان دنیا با 142 سال سن الان در ایران زندگی می‌كند.
- آیا می‌دانید به گفته صندوق پول جهان ایران در تورم رتبه 5 جهان است و تا چند سال دیگر البته 1 خواهد شد.
- آیا می‌دانید گران‌ترین كفش دنیا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان است.
- آیا می‌دانید گران‌ترین سینمای خانگی 210 میلیون تومان است.
- آیا می‌دانید گران‌ترین بلندگوی جهان 210 میلیون تومان قیمت دارد.

آیا می‌دانید

آیا می‌دانید شیرینی تنها مزه‌ای است كه جنین در رحم مادر هم می‌فهمد.
آیا می‌دانید زنبور عسل 5 چشم دارد كه 2 تا اصلی در بغل سر و 3 تا بر روی سر قرار دارد.
آیا می‌دانید 20 درصد آب شیرین جهان میان آمریكا و كانادا قرار دارد.
آیا می‌دانید بهترین شكارچی در خشكی خرس قطبی است.
آیا می‌دانید خرس قطبی هنگامی كه روی دو پا می‌ایستد حدود 3 متر است.
آیا می‌دانید در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگ‌ترین جمجمه را دارد.
آیا می‌دانید خرس با تمام سنگینی خود می‌تواند با سرعت 50 كیلومتر در ساعت بدود.
آیا می‌دانید حس بویایی خرس تقریباً 100 برابر قوی‌تر از انسان است.
آیا می‌دانید كوه‌های آلپ در سال حدود یك سانتیمتر بلند می‌شوند.
آیا می‌دانید بیماری قند اولین عامل كوری در مردم جهان است.
آیا می‌دانید گرده گل هرگز فاسد نمی‌شود.
آیا می‌دانید دانشمندان دریافته‌اند كه مورچه همچون انسان صبح‌ها خمیازه می‌كشد.
آیا می‌دانید ویروس عامل آنفلوآنزا بیش از 200 نوع دارد.
آیا می‌دانید هیتلر از مكان‌های بسته بسیار وحشت داشت.
آیا می‌دانید فنلاند از 179 هزار و 585 جزیره تشكیل شده است.
آیا می‌دانید زنبور از بوی عرق بدش می‌آید و به كسی كه بدنش بو دهد یا عطرزده باشد حمله می‌كند.
آیا می‌دانید رنگ سفید برای زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه‌ای ناراحت كننده‌ است.
آیا می‌دانید بدن زنبورداران می‌تواند بیش از 100 نیش زنبور عسل را تحمل كند.
آیا می‌دانید زنبور بی‌نظمی را دوست ندارد، اگر جلوی كندوی آن‌ها بایستید به شما حمله خواهند كرد.
آیا می‌دانید سختی آب مشابه سختی بتن است.
آیا می‌دانید رعد و برقی به طول 6 و 1كیلومتر دارای برق كافی برای روشن كردن 1 میلیون لامپ است.
آیا می‌دانید هنگام صحبت برای بیان هر كلمه 72 ماهیچه به كار گرفته می‌شود.
آیا می‌دانید خون میگوها آبی رنگ است، عنكبوت‌ها خونی روشن و شفاف دارند.
آیا می‌دانید دانه نوعی درخت غول پیكر از خانواده كاج فقط 005/0 گرم وزن دارد.
آیا می‌دانید 85 درصد گیاهان در اقیانوس‌ها رشد می‌كنند.
آیا می‌دانید تنها چیزی كه در اسید حل نمی‌شود الماس است و فقط خیلی زیاد آن را از بین می‌برد.
آیا می‌دانید زرافه تازه متولد شده 2 متر قد دارد.
آیا می‌دانید شما به طور متوسط 15000 بار در روز پلك می‌زنید.
آیا می‌دانید حدود 13 درصد مردم چپ دست هستند، این رقم در گذشته 11 درصد بود.
آیا می‌دانید دو سوم وزن بدن از آب تشكیل شده كه 92 درصد خون 75 درصد مغز 75 عضلات از آب تشكیل شده‌اند.
آیا می‌دانید هر انسان می‌تواند 1 دقیقه نفس خود را حبس كند و ركوردش در جهان 8.5 دقیقه است.
آیا می‌دانید در 150 سال گذشته قد افراد در كشورهای صنعتی 10 سانت رشد داشته است.
آیا می‌دانید هر تكه كاغذ را نمی‌توان بیش از 9 بار تا كرد.
آیا می‌دانید 75 درصد جرم اتمسفر در 10 كیلومتر ضخامت پایین جو قرار گرفته است.
آیا می‌دانید تغییر فاصله زمین و خورشید تأثیری بر دما ندارد بلكه زاویه تابش خورشید مؤثر است.
آیا می‌دانید تبخیر از سطح خاك عمده‌ترین منبع هدر رفت آب به صورت تبخیر در ایران است.
آیا می‌دانید بر هر سانتی متر از سطح زمین 105 كیلوگرم هوا وجود دارد.
آیا می‌دانید در فصل زمستان در مناطق سردسیر لیمنوگراف از كار انداخته و از اشل استفاده می‌كنند.
آیا می‌دانید به ازای هر 1 درصد افزایش نمك محلول در آب 1 درصد از شدت تبخیر كاسته می‌شود.
آیا می‌دانید اگر تمام یخ‌های قطبی ذوب شوند آب دریاها 14 متر بالا می‌آید.
آیا می‌دانید بیشترین قربانیان سیل زنان و سپس كودكان هستند.
www.zibaweb.com
آیا می‌دانید در سال‌های آتی جنگ‌هایی بر سر آب در جهان رخ خواهد داد.
آیا می‌دانید ارتفاع تبخیر در باران 2 متر و ارتفاع متوسط بارندگی 24 سانت است.
آیا می‌دانید اعصابی كه در بدن شما وجود دارند به اندازه فاصله زمین تا ماه است.
آیا می‌دانید درازترین ناخن دست دنیا مربوط به زنی امریكایی است كه هر ناخن او 6 متر است.
آیا می‌دانید در یك سانتی متر از پوست شما 12 متر عصب و 4 متر رگ و مویرگ وجود دارد.
آیا می‌دانید رشد كودك در بهار بیشتر است.
آیا می‌دانید در آمریكا سالیانه 85 میلیون تن كاغذ مصرف می‌شود.
آیا می‌دانید اسب ماده 30 و اسب نر 36 دندان دارد.
آیا می‌دانید حس بویایی مورچه با حس بوبایی سگ برابری می‌كند.
آیا می‌دانید زمان لازم برای این كه آب اقیانوس‌ها 1 دور در چرخه هیدرولوژیكی بچرخد 3000 سال است.
آیا می‌دانید این زمان برای یخ‌های قطبی 8000 سال و برای آب‌های زیرزمینی 5000 سال است.
آیا می‌دانید فقط از درصد از آب‌های زمین قابل استفاده برای آشامیدن است.
آیا می‌دانید آقایان روزانه 40 تار مو و خانم‌ها 70 تار موی خود را از دست می‌دهند.
آیا می‌دانید وزن اسكلت انسان بالغ 13 تا 15 كیلوگرم است.
آیا می‌دانید زرافه می‌تواند با زبانگش گوش‌هایش را تمیز كند.
آیا می‌دانید اسب‌ها در مقابل گاز اشك آور مصون‌اند.
آیا می‌دانید مساحت دریاچه ارومیه 6 هزار كیلومتر مربع و عمیق‌ترین جای آن 14 متر است.
آیا می‌دانید نعناع سكسكه و تنگی نفس را شفا می‌دهد.
آیا می‌دانید 200 ویروس شناخته شده كه به دستگاه تنفس اثر می‌گذارند و باعث سرماخوردگی می‌شوند.
آیا می‌دانید دریای مدیترانه بین 3 قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد.
آیا می‌دانید جرم زمین هشتاد و یك برابر ماه است.
آیا می‌دانید انسان اولیه و اجداد اولیه انسان هر دو در یك زمان در اروپا بودند.
آیا می‌دانید نوزاد بیش از 300 استخوان دارد كه با رشد بعضی از آن‌ها به یكدیگر جوش می‌خورند.
آیا می‌دانید تقریباً یك سوم وزن یك زن و یك دوم وزن یك مرد را ماهیچه تشكیل می‌دهد.
آیا می‌دانید 30 برابر جمعیتی كه امروزه بر روی كره زمین است در زیر خاك مدفون‌اند.
آیا می‌دانید با یك مداد می‌توان خطی به طول 56 كیلومتر كشید.
آیا می‌دانید عقرب‌ها تنها موجوداتی هستند كه اشعه رادیو اكتیو تأثیری بر آن ها ندارد.
آیا می‌دانید عقرب‌ها دو دشمن دارند كه یكی از آن‌ها یك نوع سار و دیگری مگس است.
آیا می‌دانید شیشه به ظاهر جامد است ولی مایعی است كه با سرعت بسیار كند حركت می‌كند.
آیا می‌دانید اولین راه شوسه و زیرسازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد.
آیا می‌دانید نور می‌تواند در یك ثانیه 7.5 دور دور زمین بچرخد.
آیا می‌دانید اگر تمام رگ‌های خونی را در یك خط بگذاریم تقریبا 000/97 كیلومتر می‌شود.
آیا می‌دانید سرعت صوت در فولاد 14 بار سریع‌تر از سرعت آن در هوا است.
آیا می‌دانید وقتی مگس بر روی یك میله فولادی می‌نشیند به اندازه 2 میلیونیم میلیمتر خم می‌شود.
آیا می‌دانید فشار در مركز خورشید تقریباً 700 میلیون تن بر 5/4 مترمربع است.
آیا می‌دانید طول عمر مردم سوئد و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است.
آیا می‌دانید داغ‌ترین نقطه زمین در دالول اتیوپی است كه دمای هوا در سایه 94 درجه است.
آیا می‌دانید 1 لیتر سركه در زمستان سنگین تر از تابستان است.
آیا می‌دانید 60 درصد از ماهواره‌های جهان نظامی و 40 درصد بقیه غیرنظامی است.
آیا می‌دانید در هر ثانیه 5000 بیلیون بیلیون الكترون به صفحه
TV برخورد می‌كند تا تصویر را ایجاد كند.
آیا می‌دانید یك بیلیون برابر با میلیون ضرب در میلیون است.
آیا می‌دانید شانس شبیه بودن دو اثر انگشت 1 به 64 میلیارد است.
آیا می‌دانید یك گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریباً 1 میلیون گالن آب تمیز را آلوده كند.
آیا می‌دانید خوردن 1 سیب اول صبح، بیشتر از قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود.
آیا می‌دانید قدیمی‌ترین آدامسی كه جویده شده، متعلق به 9000 سال پیش بوده است.
آیا می‌دانید اسكیموها هم از یخچال استفاده می‌كنند، منتها برای محافظت غذا در مقابل یخ زدن.
آیا می‌دانید جویدن آدامس هنگام خرد كردن پیاز، مانع از اشك‌ریزی شما می‌شود.
آیا می‌دانید در 4000 سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود.
آیا می‌دانید به طور متوسط روزانه، 12 نوزاد به خانواده‌های اشتباه داده می‌شوند.
آیا می‌دانید هیچ كس نمی‌داند چرا صدای اردك‌ها اكو نمی‌شود.
آیا می‌دانید سس كچاپ در سال 1830 به عنوان یك دارو به فروش می‌رفته است.
آیا می‌دانید لئوناردوداوینچی 10 سال طول كشید تا لب‌های مونالیزا را نقاشی كند.
آیا می‌دانید وقتی پاهایت را آرام بالا بیاوری و به پشت بخوابی در ماسه فرو نمی‌روی.
آیا می‌دانید اكثر افراد در كمتر از 7 دقیقه خوابشان می‌برد!
آیا می‌دانید یك انسان 8 ثانیه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است.
آیا می‌دانید سالی 500 شهاب سنگ به زمین برخورد می‌كنند.
آیا می‌دانید خورشید روزی 000/126 میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می‌فرستد.
آیا می‌دانید كوچك‌ترین زمین فوتبال ساخته شده یك بیست هزارم یك تار مو است (نانو).
آیا می‌دانید با دویدن می‌توان مسافر زمان بود و كسری از ثانیه از دیگران بیشتر عمر كرد.
آیا می‌دانید 56 درصد افرادی كه دست چپ هستند، تایپیستند.
آیا می‌دانید برای تولید 1 لیتر بنزین 5/23 تن گیاه در گذشته مدفون شده است.
آیا می‌دانید هر 1 دقیقه نسل یك موجود زنده منقرض می‌شود.
آیا می‌دانید داوینچی با یك دست می‌نوشت و با دست دیگر نقاشی می‌كشید.
آیا می‌دانید گوش و بینی در تمام طول عمر رشد می‌كنند.
آیا می‌دانید آب دریا بهترین ماسك صورت است.
آیا می‌دانید در ساخت برج ایفل 5/2 میلیون پیچ و مهره به كار رفته است.
آیا می‌دانید بینی انسان قادر به تشخیص 000/10 نوع بوی مختلف است.
آیا می‌دانید انرژی كه خورشید در 1 ثانیه تولید می‌كند برای مصرف 1 میلیون سال زمین كافی است.
آیا می‌دانید غیرممكن است كه بتوانید با چشم باز عطسه كنید.
آیا می‌دانید ما در طول زندگیمان 18 كیلو پوست می‌اندازیم.
آیا می‌دانید رنگ مورد علاقه 80 درصد آمریكایی‌ها آبی است!
آیا می‌دانید وقتی شخصی در سریلانكا سرش را از طرفی به طرفی دیگر تكان می‌دهد یعنی باشه.
آیا می‌دانید در این دنیا تعداد جوجه‌ها از آدم‌ها بیشتر است.
آیا می‌دانید نوارهای لاستیكی خیلی طول می‌كشد تا سرد شوند.
آیا می‌دانید مغز در هنگام خواب فعال‌تر از وقتی است كه تلویزیون می‌بینید.
آیا می‌دانید اگر مادران در زمان بارداری سیب به خصوص سبز استفاده كنند نوزادانشان زیبا می‌شوند.
آیا می‌دانید مادران باردار از انگور و جوانه گندم و امگا 3 استفاده كنند بچه‌های آن‌ها تیزهوش می‌شوند.
آیا می‌دانید خورشید فقط 1 بر 000/40 جرم خود را از دست داده است.
آیا می‌دانید ایران 1018 شهر دارد.
آیا می‌دانید پر آب‌ترین رود ایران كارون در خوزستان است.
آیا می‌دانید بام ایران استان چهارمحال و بختیاری است.
آیا می‌دانید هر فردی در طول 24 ساعت 23 هزار بار نفس می‌كشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 288
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 88
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 228
  • بازدید ماه : 807
  • بازدید سال : 9,438
  • بازدید کلی : 205,968